fredag 14 augusti 2009

Classic car week i Rättvik

Nu var det väldigt längesen jag skrev något här, men det har inte hunnits med helt enkelt.
Jag har för 2 veckor sen varit i Rättvik på "Classic car week" med min familj v. 31.
Onsdag 29/7-söndag 2/8 var vi där och bodde i husvagn med förtält på campingen vid siljan. Vi har varit på "Classic car week" i ca 10 år. Det är en tradition på sommaren för oss :)
Niklas och Maria var oxå där med oss, dom sov i tält på våran campingplats.
Det brukar alltid vara fint väder den här veckan i rättvik men i år regnade det en hel del så vi badade inte en enda gång i siljan i år :(

På onsdagkväll åkte vi som vanligt till travbanan i Rättvik på drive in bio. Filmen börjar vid 22 när det blir mörkt, men man måste åka redan vid kl 19 för det blir jättelång kö ända in till Rättvik. Man står still långa stunder, och när man äntligen kommer fram efter nån timme, och får en plats, så har man jätteont i kopplingsfoten. Lyckans dom som har automat här säger jag bara. Dom flesta bilarna som åker på drive in bion har gamla amerikanare.
I år visade dom "Sommaren med Göran" på duken. Den var inte så bra men det är så mysigt med drive in bio så det gör inget. Man sitter i bilen och tittar, och ljudet söker man in på en kanal i sin radio. I år satt jag med Lina och bäbisen Nova i en bil.

Jag står på en stege brevid duken och knäpper på alla bilar. Det är jättemånga bilar men det syns lite dåligt. I år var det så många som ville in och kolla på bion så filmen började efter kl 23. Till slut fick dom starta filmen fast det fortfarande var lång kö.

Duken ser liten ut men man ser jättebra när man sitter i bilen när filmen startat.

Saga och mamma som äter frukost i förtältet. Mysigt!

Lina och Nova myser lite i husvagnen

Här sover Nova, Lina, mamma och jag. Fast sen fick jag byta till andra änden av husvagnen med Saga för hon fick feber. Här låg vi ofta och kollade på filmer när det regnade.

En skolbuss på campingen. Det blir fullpackat på campingarna i Rättvik den här veckan. Och det är många som har jänkare med sig. Kul att gå runt och kolla på alla bilarna.

Niklas, Alice och Atlas vid lekplatsen på campingen

Vi var ute på byn och kollade på alla bilarna på kvällarna. Det blir långa köer. Mycket fylla är det oxå, och mycket poliser.

Vi åt räkor och vitlöksbröd torsdag kväll och hade det mysigt i förtältet medans det regnade.
Nova satt hos mig. Jag lyckades få henne att sov i min famn tre gånger en dag. Då blev jag stolt :)
Fredagkväll drack vi lite öl och vin för mamma och Oskar fick besök av fyra st hemmifrån.

Mamma fyller alltid år när vi är på Classic car week. Så lördag morgon blev det tårta till frukost när vi firade henne. Hon fick ett fint Efva Attling armband av oss alla.

Efter vi firat mamma åkte vi till marknaden på travbanan som vi oxå är på varje år. Här är bror Samuel och syster Lina med bäbisen Nova framför ett gammalt fordon.
Det är marknad runt hela travbanan, och i mitten står massvis med fina gamla amerikanare på hela gräsplanen som man kan gå runt och kika på. Den här var fin tyckte jag.
Som avslutning på dagen så kör dom varje år "destruction derby". Det är 4 små skrothögar som kör i en liten inhägnad. Dom kör in i varandra så bilarna blir alldeles knöliga. Sista körbara bilen vinner. Det är ganska kul att titta på när det smäller och ryker
Bil med fin motivlack. Det hänger en hand ur bagaget oxå :)

En bil i mitten av travbanan.
På lördag kväll tittade vi på bilar i Rättvik igen. Den här lastbilen åkte fram och tillbaka genom Rättvik, den hade så fina orangea lysen så jag var tvungen att knäppa kort på den ;)

Innan vi skulle sova sista natten gick jag en bit från husvagnen, mot stranden och knäppte kort mot den långa bryggan och en del av Rättvik. Det lyser så fint på kvällen/natten.
// Millan

3 kommentarer:

  1. härliga bilder millan, de ger många roliga tillbaka blickar, puzz kram mamma

    SvaraRadera
  2. säger desamma som syss. Du är duktig att knäppa fina bilder. Säga va man vill men det är otroligt mysigt i Rättvik.
    kramar från moster majjan.

    SvaraRadera
  3. Ja man längtar redan tillbaka dit mamma :)Puss!
    Tack tack Moster, ja jag har ju fått med bilder på bilar i tidningen med *stolt* ;) Kram!

    SvaraRadera