tisdag 21 juni 2011

Sjukhusbesök

Igår kväll blev jag jättehostig och kände ett tryck över bröstet och hade lite svårare att andas. Jag fick lite panik men tänkte att det skulle gå över.
Åkte till mamma och skulle kolla på film med henne och lillasyster Saga runt kl 21.30.
Hade fortfarande tryck över bröstet och svårt att andas, jag hade lite panik och kunde inte koncentrera mig på något annat, det känns som nån lagt in nåt kg som trycker. Läskigt är det iaf.
Tänk dom som får riktigt svårt att andas, astmaanfall, fy farao vilken panik dom måste få.
Mamma tyckte att jag skulle ringa sjukhuset och få komma upp.
Efter lite velande så ringde jag, fast jag tyckte mamma skulle ringa som är sjuksköterska men hon kunde inte ringa åt mig som snart är 30 heller sa hon ;) Det är klart, men man känner sig liten när man är sjuk :)

Jag fick iaf komma upp till hälsocentralen, mamma följde med.
När vi kom dit strax efter kl 22 stod sköterskan redo med 12 kortisontabletter smält i vatten som jag fick dricka och sen sätta mig och inhalera ångad medicin i en kvart.
Jag har ju åkt upp och gjort det förut på kvällstid.
Jag fick en sån där nypa på fingret oxå som kollar syrehalten i blodet och det var 95 % , men pulsen var lite hög, 127. Men jag hade tagit astmaspray nån timme tidigare och det höjer pulsen oxå.
Efter medicinen var slut var jag alldeles yr av all inandning. Jag var lite bättre i bröstet men jag fick en omgång till att andas in i en kvart så fick det räcka sen. Då var syrehalten i blodet 97-98% och pulsen uppe i 147 i slutet och hjärtat slog som bara den. Den medicinen höjer oxå pulsen.
En stund efter vi kommit hem släppte trycket i bröstet, bara lite kvar men det brukar jag ha ibland när jag är väldigt förkyld och hostig.

Idag ringde jag iaf sjukhuset och fick komma upp och träffa en läkare 11.30. Jag fick först gå och ta blodprov...i Armvecket! Det värsta jag vet. Men det gick bra, hoppade till lite och mamma som var med stod och skratta lite åt mig, men jag var duktig sa hon ;)
Sen pratade jag med läkaren och han lyssnade på lungorna. Han hörde att det pep eftersom jag har astma och är förkyld. Provsvaret kom sen och han sa att det blev en penicillin-kur. Sänkan var hög och jag hade förhöjda vita blodkroppar.
Så idag har jag börjat kuren, får inte vara i solen med den medicinen men här regnar det ju nästan hela tiden så det gör ju inget :)

Jag har varit superhes hela dagen idag efter all hosta igår så jag knappt kan prata. Och hostig är jag men inget tryck över bröstet eller svårt att andas iaf.
Jag har varit med mamma hela dagen idag efter sjukhusbesöket. Har kollat på när hon har bakat bullar och sen smakat. Sen åt jag god middag där med dom. Efter det åkte jag och mamma ner på Sveg och köpte glass i glassbaren och tog med hem och åt när vi kollade på "Vänner" och "Big bang theory" på tv:n och myste :)

Hinkas kom äntligen hem från Jönköping ikväll. Intervjun hade gått bra. Han har kört bil hela dagen igår och idag så han är trött och har gått och lagt sig nu.
Jag ska oxå gå och sova om 1 timme eller nå. Ska vänta på att hostmedicinen Cocillana som jag tagit ska verka först :)

// Millan

1 kommentar:

  1. Hoppas du mår bättre nu...mammas lilla sjukling///Kram mamma

    SvaraRadera