tisdag 6 oktober 2009

Äckliga jäkla kryp!

För 10 dagar sedan hittade jag den här lilla kusen på köksbänken. Jag knäppte kort på den brevid en enkrona. Den var så liten och såg ut som en bäbis-skarpkuse så jag hade ut den på balkongen. Men nu sista dagarna har jag sett några till i köket, och idag ännu fler. Så vi sökte på google och krypen heter kornvivel, ett skadedjur vi fått besök av :/
(Vi har aldrig haft några skadedjur tidigare)
Vi läste att dom trivdes och la ägg i fågelfrön, och jag kom på att jag har gamla (2 år) fågelfrön och "bollar" i skåpet under diskbänken :()
Vi kollade i dom påsarna, och det bara KRYLLADE av dom där, flera 100 var det! Fy fasiken vad äckligt. Så det var bara att börja rensa, slänga och dammsuga allt där. Nu när vi visste om dom och kollade efter dom så såg vi dom överallt. I hela köket. På bänkar, i disken, golv, och bakom micron kom dom sakta krypandes. Dom var på golven i sovrummet och vardagsrummet med. Dammsög hela våningen och gick igenom bänkar mm. Fy vad äckligt, slängde dammsugarpåsen på en gång och slängde soppåsen ute i tunnan. Tur att det är soptömning imorgon.
Usch! Det klias på hela mig :(



Den här närbilden på kornviveln hittade jag på google. Mysiga, eller hur ;)



Vi har nyss blivit klara med städningen så nu måste jag sova, ska ju upp och jobba imorgon. Det ligger väl nån kornvivel i sängen där jag ska sova oxå ;)

Vi blir nog inte fri dom än. Har sett flera till nyss (Jag dödade dom direkt). Men vi hittade ju deras "källa", fågelfröna, där dom bodde och la ägg så dom försvinner väl förhoppningsvis snart. Hoppas vi iaf :)

// Millan

2 kommentarer:

  1. Usch och fy f...n Millan, håller med dej vilken sköningar. Dom är nog inte så härliga att ha i sängen..
    Du är härlig du "goa millan".
    Kram på dej/ moster majjan.

    SvaraRadera
  2. Ja den var söt när det bara var en, men inte när dom var flera hundra ;) Har bara sett en kuse på två dagar nu så dom är nog snart borta.
    Du är go du med moster :) Kramar till dig! // Millan

    SvaraRadera