lördag 7 mars 2009

Brand

För tre timmar sen var det nära att det skulle bli storbrand i vårat kök.
Ett av de fyra värmeljusen i lyktramen i det mindre fönstret i köket (som var med på bilden med de nya gardinerna tidigare ikväll) började brinna för fullt.
Jag satt och kollade på melodifestivalen i vardagsrummet och Hinkas kom upp för trappen och såg en låga i fönstret i köket. Han ropade på mig som gick dit och såg en låga som var ca 10 cm ovanför en av de övre värmeljusen, nästan så det tog i gardinen.
Jag höll undan gardinen och provade att blåsa men det blev bara värre. Hela värmeljuset brann. Det har jag aldrig sett hända förrut. Det var lite läskigt tyckte jag.
Jag lyckades iaf till slut få ner hela lyktramen och hade ner det i slasken. Det tog ett tag innan jag fick av kroken, som går bakom persiennern till en spik, och kroken hade redan blivit varm. Det brann ett tag till men slocknade till slut.
Det blev stearin och små dekorationsstenar från alla fyra värmeljusen i hela slasken och på disken som låg där. Jag städar där imorgon :/

Kom på efteråt att man hade kunna lagt något på och kvävt elden, jäkla skit!
Men jag tänkte inte så långt då ;) Och jag stod kvar där ett tag, lite chockad och tänkte på vad som hade kunnat hända.

Det var tur att Hinkas såg det iaf annars hade nog gardinen börjat brinna, och gud vette sjutton sen..... Och vi som inte har nån brandsläckare än. Kanske skulle ta och inhandla en sån snarast nu då ;)

// Millan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar