söndag 21 februari 2010

Arbetardag

Igår så var det en riktig arbetar dag. Gunilla och Kalle kom hit vid 12-tiden, vi hade nyss vaknat. Eller ja, Millan hade nyss klivit upp, jag hade redan hunnit ut och skotta lite snö. På agendan för dagen stod: Skruva upp gipsskivor på den nya väggen, slita ut den gröna fula mattan samt att börja ta ner tapet.
Kalle håller på och skruvar gipsskiva medan Millan håller på och plockar av allt på skrivbordet så att vi kunde plocka ut det. Nu står det inne i det gröna rummet (där jag sitter nu).

Det här är vad vi kallar "Millanjobb", sitta och fippla med. Spackelspade in under mattan, bänd så mattan lossnar och sedan dra bort bitar.

Kalle håller på och river bort lite tapet. Knepet för att göra detta utan att bara få små tussar av tapeten är att blanda väggprimer, vatten och lite tapetklister. Då kan man få bort stora remsor av tapeten, men det tar fortfarande en jäkla tid och det är nog bara Kalle som har tålamod att hålla på med det. Men slutresultatet blir riktigt bra eftersom man då bara har en gipsvägg att tapetsera på, kanske spackla lite innan utifall det skulle behövas.
Millan sitter och väntar på att Kalle ska flytta på sig så hon kan få bort det sista av golvet. Golvet var fint under, det vita är det undre lagret av golvmattan och blir perfekt att lägga nya golvet på, behöver inte slipa/spackla någonting.
Här var det slut på arbetsdagen, lite tapet kvar på väggen där vi ska upp med fondväggen... Sedan är det bara resten av rummet...
Dagen avslutades med att vi åt middag, det blev taco, smaskens!
Hade sådan otur så det råkade bli lite kvar som jag kan äta till lunch och middag idag ;).
Kalle skulle väl komma ner i veckan och fortsätta pillra med att få bort tapet. Jag och Millan ska troligtvis in på färghandeln och beställa tapeterna imorgon. Så, det dröjer kanske inte så länge innan rummet är klart och man kan flytta tillbaka grejer då. Ska bygga ett nytt skrivbord först också.
Neh, nu kommer snart Millan hem på lunch så då ska jag väl sitta lite med henne, och sedan ska jag sätta mig på cykeln och trampa lite.

// Hinkas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar